Umělá inteligence – v ERGO Aktivu vzniká inovativní forma poradenství

Chytré telefony a pračky, rozpoznávání obličejů na internetu, od samořídících aut až po ovlivňování voleb – informační technologie prorůstají čím dál víc do všech oblastí života a mění naše každodenní fungování. Tento vývoj se nezastavil ani před ERGO Aktivem. Kromě hledání inovativních cest přímo v oblasti rehabilitace – za použití nejmodernějších nástrojů a sledování globálních trendů – se pracovníci z ERGO Aktivu ve spolupráci s odborníky na IT technologie nyní pustili do projektu zcela jiného rozměru. Tvoříme poradenský nástroj, který by mohl poskytnout nejen základní přehled o rehabilitaci pro osoby se získaným poškozením mozku, ale dokázal i do určité míry reagovat na individuální situace jednotlivých uživatelů.

Díky spolupráci s uznávanou firmou IBM vzniká takzvaný chatbot – nástroj, díky němuž si můžete chatovat s počítačem, který díky umělé inteligenci a odborným vstupním datům dokáže do jisté míry vyhodnotit situace uživatelů a poradit jim v jejich konkrétních situacích.

Umělá inteligence a současné chatboty se nyní využívají i ve zdravotní oblasti, ve Spojených státech a na Slovensku pomáhá program založený na platformě umělé inteligence od IBM při návrzích co možná nejefektivnější léčby onkologických pacientů. Od projektu ERGO Aktivu se ale liší v tom, že při návrhu léčby pracuje především s daty pacienta, ale přímo s ním nekomunikuje. Komunikační chatboty se v současnosti využívají z velké části pro zákaznickou podporu prodeje v ziskovém sektoru.

Tvorba zdravotnického chatbotu znamená pro tým pracovníků ERGO Aktiv velkou výzvu. Pro vstupní data je potřeba využít co nejvíce znalostí, zkušeností, firemní know-how a zpracovat všechny informace tak, aby program informacím rozuměl, správně je vyhodnotil a dokázal s nimi pracovat. Představte si, že je potřeba data rozdělit na co nejmenší části, ty roztřídit podle obsahu, pak utřídit systém podle toho, jak spolu informace souvisí, jak se navzájem ovlivňují a z toho vytvořit fungující program.

V tom chatbot není výrazně jiný než je klasický informační text. Zde se ale přidá ještě jedna složka a to předpovídáni toho, na co a jakým způsobem se uživatel bude ptát. Je potřeba odhadnout co nejvíce možností, jak se různí lidé mohou ptát na tu samou věc. To jsou dílčí prvky, na kterých se nyní pracuje, aby z toho vyšel kvalitní chatbot. Ten na základě odborného vstupu pomůže uživateli neztrácet se v oblasti jak možné rehabilitace, tak by měl být klientům podporou v jejich nepřehledné situaci – a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. V tom je skrytá velká výhoda automatického nástroje. Nemusíte čekat až do pondělního rána, pokud si budete chtít v pátek večer ujasnit informace, jak např. zajistit pobyt v rehabilitačním ústavu.

Nyní stojíme na prahu testovacího období a už se nemůžeme dočkat, až vám projekt představíme ve finální podobě a chatbota pro vás spustíme.

 

Autorka článku: KC Remozka