Nové neurony vznikají – cvičte svůj mozek

Hlavním tématem letošního Světového dne mrtvice (29.10.) je Prevence. Světová organizace pro mrtvici uvádí, že se až 90 % případům mrtvice dalo předcházet. Zdravý životní styl (fyzický pohyb, zdravý jídelníček, správná tělesná hmotnost a vyhýbání se tabákovým výrobkům) je jedním ze základních předpokladů dlouhověkosti v dobré kondici. A samozřejmě nesmíme zapomínat na dlouhodobý stres, který má zásadní vliv na kardiovaskulární onemocnění. O zvládání stresu se víc dozvíte například na www.reknistres.cz.

Vedle těchto preventivních opatření jsou tu samozřejmě i další možnosti, jak cévní mozkové příhodě předcházet. Jedná se o „trénink mozku“. Podle Jana Königa, ředitele centra neurorehabilitace ERGO Aktiv, o.p.s. je pro mozek velmi dobrým tréninkem vše, co člověka vytrhává z rutinních činností, které člověk vykonává ‘naslepo’. Toto nutí mozek vytvářet nové  synapse (spojení). V posledních letech dokázali totiž vědecké studie, že nové neurony se v mozku vyvíjejí stále – i s přibývajícím věkem. Pokud je aktivně zapojíte a cvičíte, tak je udržíte v dobrém stavu. Nové neurony potřebují nové podněty. 

 

Jasným důkazem, který znáte zřejmě i ze svého okolí, jsou starší občané žijící bohatým životem. Stále něco nového objevují, dělají a cestují a tím dochází v jejich mozku ke komunikaci nově vzniklých neuronů, mezi kterými se vytvářejí takzvané synapse (spojení). Naučení se něčemu novému, a následné využívání této schopnosti pak vede k lepšímu využívání mozku.

Jak již bylo výše zmíněno – mozek má prostě rád nové věci. Ptáte se, co to vlastně je NOVÁ věc pro mozek? Vezměte si už jen ranní rutinní činnosti. Ráno každého z nás vypadá téměř stejně. Vstanete, zajdete si na toaletu, připravíte snídani, vyčistíte si zuby, obléknete a odjedete/odejdete do práce. A co když takto po ránu mozek potrénujete tím, že alespoň půlku činnosti vykonáte levou rukou, pokud jste pravák a pravou, pokud jste levák? V okamžiku bude vaše toaleta pro mozek zcela novým zážitkem, použití toaletního papíru nečekanou výzvou a čištění zubů před zrcadlem malou deskriptivní geometrií. Začít si oblékat kalhoty tak, že vyměníte pořadí nohavic, do které se oblékáte jako první, dámy mohou obléknout v opačném pořadí punčocháče apod. Možností se najde spousta. Samozřejmě zamykání opačnou rukou (zejména pak NEZAPOMENOUT zamknout) vám pomůže lépe si uvědomit, že zamykáte a cestou v tramvaji si pak nebudete muset pracně vzpomínat. A když už jsme u té cesty do práce – můžete jet jinudy, jít jinou ulicí nebo si dokonce vymyslet úplně jinou cestu. Při návratu z práce můžete klíče v kabelce najít poslepu a poslepu si i odemknout. Kromě hmatu můžete procvičovat také chuť (dáte si večeři se zavázanýma očima), a vůni (svůj pracovní stůl ozdobíte vonnou svíčkou).