Neurokognitivní hry v Ostravě

V červnu jsme se na pozvání Moravskoslezkého inovačního centra zapojili do tzv. „kreatonu“, který je novou službou MSIC. Cílem této služby je vymyslet efektivní řešení konkrétního problému ve vymezeném čase. Tato konkrétní akce byla zaměřená na vývoj „Hry, která pomáhá“ – pomáhá lidem po úrazu mozku s návratem do běžného života. Heslo a zadání znělo „dát dohromady hlavy specialistů různých profesí, aby vznikly užitečné věci zábavnou formou”.

Program setkání byl rozdělen do dvou dnů. V pátek se konala mini-konference, jejímž cílem bylo představit problematiku účastníkům a osobně se seznámit s lidmi, kteří se zotavují z vážného poškození mozku. První vhled do tématu přinesl krátkometrážní dokumentární film „Hovadíci Naruby“. Film je inspirován nehodou Standy Hovadíka, který přežil těžký úraz a jeho návratem zpět do normálního života.

Druhý den byl na programu už samotný vývoj „Hry, která pomáhá“. Účastníci byli náhodně rozdělení do skupin, které si následně mohly zvolit typ mozkového poškození pro daný úkol. Za ERGO Aktiv se účastnily ergoterapeutky Ing. Dagmar Bejdlová a Mgr. Hana Kaňková. V týmech byli další odborníci zaujatí touto problematikou, například zdravotní sestry z JIPu, odborníci z oblasti IT, psychologové, strojní inženýři či vývojáři.

 

Týmy byly velmi kreativní a jejich osobitá řešení byla i dle Moravskoslezkého inovačního centra ihned převedena do praxe. Mezi vzniklými koncepty byly například Chytré kostky pro rehabilitaci rychlosti reakcí, Stavebnice Cognikit pro trénink jemné motoriky a vizualizace, mobilní aplikace SocMeet pro podporu s návratem paměti, a také kufříková hra Hrej a vzpomínej.

Naše terapeutky se soustředily především na to, aby i z hlediska neurorehabilitace byla hra využitelná. Zohledňovaly tedy činnosti, které by byl případný pacient schopný vykonávat a zároveň trénoval kognitivní funkce, komunikoval s rodinou a znovu si začal vzpomínat. Zároveň by hra měla být pro klienta motivující. Podstatným faktorem tedy bylo i zapojení rodiny a blízkých člověka po poškození mozku.

Při Kreatonu jedna skupina také využívala pro inspiraci hru Creokit pro rozvoj kognitivních funkcí, kterou vymyslel tým strojního inženýra v Idea HUBu v Ostravě. Creokit je kreativní hra, kde si dotyčný speciální řezačkou tvoří různě dlouhé tyčky a spojuje je silikonovými spoji. Během Kreatonu byla tato hra uzpůsobena velikostí pro akutnější stádia poškození mozku, rozvinuta do několika úrovní náročnosti a obohacena o dalších pár prvků. A my máme velkou radost, že nám Idea HUB hru Creokit zapůjčí do ERGO Aktivu a my ji budeme moc společně s našimi klienty otestovat v praxi!

Více informací o celém projektu najdete na https://www.ms-ic.cz/kreaton/.