Mrtvice – vyhněte se jí cvičením jógy

V rámci světového dne mrtvice 29.10.2017 ERGO Aktiv publikoval několik článků a účastnil se televizního pořadu Sama doma, aby prezentoval veřejnosti aktuální informace a osvětu o statistikách spojených s cévní mozkovou příhodou. A statistiky nám říkají, že mrtvice je nejčastější příčinou invalidity dospělých, je třetí nejčastější příčinou úmrtí, každý šestý člověk na světě se s ní setká osobně nebo že každý čtvrtý zasažený mrtvicí je mladší 65 let. 

Jedním z klíčových faktorů zdravého života neohroženého mrtvicí je život bez dlouhodobého stresu. Ale jak ho v současné hektické době omezit? Třeba cvičením jógy, čchi-kungu a dalších tradičních cvičení. Fakt, že například jóga snižuje koncentraci stresových hormonů v krvi, dokumentují četné vědecké výzkumy. Jeden z výzkumů prokázal, že i pouhá desetidenní změna životního stylu postavená na principech jógy umí snižovat riziko výskytu kardiovaskulárních nemocí v průběhu 10 následujících let (měřeno na základě tzv. Framingham Risk Score).

Tato změna zahrnuje cvičení jógových Asan (pohodlné jógové pozice – stoje, sedy, předklony, záklony a úklony, rotace, v leže, v kleku), dechová cvičení (pranayama), meditace a relaxace, využívání principů stress managementu, zvyšování povědomí o zdravé stravě.

Deset dní vydrží každý, tak do toho pojďte s námi a začněte s tím třeba v posteli!

Ve vší počestnosti cvičení můžete provozovat i s vaším partnerem. Pohodlně si večer lehněte s rukama podél těla a zavřete oči. Zahýbejte prsty u nohou, sevřete prsty a zase je povolte. Pohyb několikrát opakujte. Uvolněte prsty i celé tělo. Propněte špičky nohou tak, aby prsty směřovaly rovnoběžně s postelí a následně udělejte z nohou fajfky. Znovu špičky a fajfky. Ještě několikrát pohyb opakujte. Pomalu se nosem zhluboka nadechněte a představte si, jak vzduch zaplní vaše tělo od hlavy až k prstům na nohou. Pomalu vydechujte a představte si, jak se celé vaše tělo noří do matrace. Nádech a výdech opakujte ještě 3x.

Nyní udělejte něco podobného s prsty na rukou. Roztáhněte paže do široka a sevřete prsty pevně v pěst a potom otevřete dlaň a roztáhněte prsty do široka jako vějíř. A ještě jednou pěst a vějíř. Pomalu se nosem nadechněte a představte si, jak se vzduch dostává do celého těla i do dlaní na rukou. Nádech a výdech ještě zopakujte. A naposledy se zaměřte na svůj obličej. Teď budete muset v posteli „ztratit“ svou tvář a najít v sobě tygra, nebo tygřici. Pohodlně se uvelebte a položte si ruce opět podél těla a zašklebte se jako šelma s otevřenou pusou, tak aby se vám napjaly všechny svaly v obličeji a vyplázněte co nejvíc jazyk. Ještě jednou svaly povolte a zašklebte se. Potom se zhluboka nadechněte nosem a vydechujte pomalu pusou a představte si, jak se vaše tělo noří do matrace. Pokud ležíte v posteli s vaším blízkým, zkuste poslouchat jeho dech.

Zbytek večera je jen a jen na vás. Ale doporučujeme vám, abyste se už nestresovali a všechny další aktivity prováděli v klidu a pomalém tempu. Když se vám podaří cvičení opakovat následujících deset dní, jste na dobré cestě ke snížení rizika, že budete v následujících deseti letech trpět některým z kardiovaskulárních onemocnění. Nebo můžete začít cvičit jógu s námi, pravidelně bude opět probíhat od listopadu v rámci aktivit Remozky.

Řekněte sami, nestojí deset minut denně v průběhu deseti dní za deset pohodových let?

Další tipy, jak na dlouhodobý stres, se dozvíte na www.reknistres.cz